STATUT POWIATOWEJ PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W RYDZYNIE
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U z 1991 r. , Nr 95, poz. 425z późniejszymi zmianami);
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1982 r. Nr 3, poz. 19, z późniejszymi zmianami);
- Rozporządzenie MEN z dnia 1 lutego 2013 roku w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. 2013, poz. 199, z późniejszymi zmianami);
- Rozporządzenie MENiS z dnia 11 grudnia 2002 roku w sprawie ramowego statutu poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz. U. nr 223, poz. 1869 z 2002 roku).
- Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznych w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz. U. nr 228 poz. 1492 z 2010 roku);
- Ustawa z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej w związku z reformą ustrojową państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 668 – z późniejszymi zmianami);
- Rozporządzenie MENiS z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. Nr 173, poz. 1072);
- Rozporządzenie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r.
w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół
i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 50 z dnia 27 marca 2009 r. poz. 400);Wprowadzam tekst ujednolicony Statutu Powiatowej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Rydzynie. Tekst statutu uchwalony przez Radę Pedagogiczną PPPP w Rydzynie na posiedzeniu w dniu 19 lutego 2016 roku. Uchwała Rady Pedagogicznej PPPP nr 5/15/16.
Rozdział I
Postanowienia Ogólne
§ 1
Statut Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Rydzynie zwany dalej „Statutem” jest podstawowym dokumentem wewnętrznym, określa cele i zadania oraz sposób wykonywania zadań Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Rydzynie zwanej „Poradnią”, jej organizację oraz zakresy załatwianych spraw.
§ 2
- Nazwa Poradni brzmi: Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Rydzynie.
- Siedziba Powiatowej Poradni Psychologiczno – Pedagogiczne mieści się w Rydzynie:
Plac Zamkowy 2, 64-130 Rydzyna.
§ 3
- Poradnia jest placówką publiczną, dla której organem prowadzącym jest Powiat Leszczyński.
- Nadzór merytoryczny nad prawidłowym funkcjonowaniu placówki sprawuje Wielkopolski Kurator Oświaty w Poznaniu.
§ 4
- Terenem działania Poradni jest Powiat Leszczyński.
- Poradnia udziela pomocy uczniom, rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie działania Poradni.
- W przypadku dzieci nie uczęszczających do szkoły czy przedszkola decyduje miejsce zamieszkania dziecka.
- Uczniom, ich rodzicom, nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek nie mających siedziby na terenie działania Poradni, jak również dzieciom nie uczęszczającym do szkoły, przedszkola oraz ich rodzicom niezamieszkałym w rejonie działania Poradni można udzielać pomocy w sytuacji zawarcia porozumienia między organami prowadzącymi poradnie.
Rozdział II
Cele i zadania poradni oraz sposób wykonywania tych zadań
§ 1
- Poradnia psychologiczno – pedagogiczna, zwana dalej „Poradnią”, udziela dzieciom od momentu urodzenia, i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy
w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, udzielana rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży,
a także wspomaga przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. - Korzystanie z pomocy udzielonej przez Poradnię jest dobrowolne i nieodpłatne, na wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia.
- Klientowi Poradni zgodnie z Konwencją Praw Dziecka przysługuje prawo do:
1) rzetelnej informacji;
2) wysłuchania;
3) odmowy wykonania czynności;
4) odwołania się od orzeczenia;
5) prywatności i ochrony danych osobowych;
6) zabezpieczenia pracy w warunkach odpowiadających wymogom BHP .
§ 2
- Do zadań poradni należą:
a) diagnozowanie dzieci i młodzieży,
b) udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
c) realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych,
d) organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, które mogą obejmować:
1) pomoc w diagnozowaniu potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki;
2) ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki;
3) zaplanowanie form wspomagania i ich realizację;
4) wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania. - Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana bezpośrednio dzieciom i młodzieży oraz rodzicom polega w szczególności na:
1) prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin,
2) udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,
3) udzielaniu pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.
Pomoc, o której mowa w ust. 1, jest udzielana w szczególności w formie:
a) indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych dla dzieci i młodzieży,
b) terapii rodziny,
c) grup wsparcia,
d) prowadzenia mediacji,
e) interwencji kryzysowej,
f) warsztatów,
g) porad i konsultacji,
h) wykładów i prelekcji,
i) działalności informacyjno-szkoleniowej. - Poradnia realizuje zadania współdziałając także z innymi poradniami, placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom.
- Organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, wychowawców i specjalistów, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą
w celu doskonalenia swojej pracy. - Poradnia współpracuje przez:
– konsultacje,
– wymianę doświadczeń i informacji,
– współdziałanie przy organizowaniu szkoleń, seminariów, warsztatów, itp.,
– współdziałanie w celu zapewnienia kompleksowej pomocy, dziecku i rodzinie,
– wspólne podejmowanie działań (w tym profilaktycznych) na rzecz dzieci, rodziny i środowiska lokalnego. - Współdziałanie przy organizowaniu i prowadzeniu sieci współpracy dla nauczycieli, wychowawców i specjalistów.
§ 3
- Diagnozowanie dzieci i młodzieży jest prowadzone w szczególności w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu.
- Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest w szczególności:
a) wydanie opinii,
b) wydanie orzeczenia o potrzebie: kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży,
c) objęcie dzieci i młodzieży albo dzieci i młodzieży oraz rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
d) wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami. - Poradnia wydaje opinie w sprawach określonych w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej „ustawą”, w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. -Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.3) oraz w przepisach wydanych na podstawie tych ustaw.
- Dzieci i młodzież oraz ich rodzice mogą uzyskać opinię Poradni także w innych niż określone w odrębnych przepisach sprawach związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.
§ 4
- Poradnia wydaje opinię na pisemny wniosek rodzica dziecka albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia, w terminie nie dłuższym niż 30 dni, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach w terminie nie dłuższym niż 60 dni, od dnia złożenia wniosku. Wniosek powinien zawierać uzasadnienie.
- Osoby składające wniosek, mogą dołączyć posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich, a w przypadku dziecka uczęszczającego do przedszkola, szkoły lub placówki, albo pełnoletniego ucznia uczęszczającego do szkoły lub placówki -także opinię nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole lub placówce.
- Jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich, na wniosek poradni rodzic dziecka przedstawia zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka, a pełnoletni uczeń – zaświadczenie lekarskie o swoim stanie zdrowia, zawierające informacje niezbędne do wydania opinii.
- Jeżeli ze względu na konieczność przedstawienia zaświadczenia, o którym mowa w ust. 3, nie jest możliwe wydanie przez poradnię opinii w terminie określonym w ust. opinię
wydaje się w ciągu 7 dni od dnia przedstawienia zaświadczenia. - W celu uzyskania informacji o problemach dydaktycznych i wychowawczych dziecka albo pełnoletniego ucznia, poradnia może zwrócić się do dyrektora odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki, do której uczęszcza dziecko albo pełnoletni uczeń, o wydanie opinii nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów, informując o tym osoby składające wniosek.
- Poradnia wydaje opinie lub informacje na pisemny wniosek rodziców albo pełnoletniej osoby, której dotyczy opinia.
1) Opinia poradni zawiera:
a) oznaczenie Poradni wydającej opinię,
b) numer opinii,
c) datę wydania opinii,
d) imię i nazwisko dziecka albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia, jego numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania, nazwę i adres odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki oraz oznaczenie odpowiednio oddziału przed szkolnego w przedszkolu, oddziału w szkole lub grupy wychowawczej w placówce, do której dziecko albo pełnoletni uczeń uczęszcza,
e) określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka albo pełnoletniego ucznia oraz opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie dziecka albo pełnoletniego ucznia, w odniesieniu do problemu zgłaszanego we wniosku o wydanie opinii,
f) stanowisko w sprawie, której dotyczy opinia, oraz szczegółowe jego uzasadnienie,
g) wskazania dla nauczycieli dotyczące pracy z dzieckiem albo pełnoletnim uczniem,
h) wskazania dla rodziców dotyczące pracy z dzieckiem albo wskazania dla pełnoletniego ucznia, które powinien stosować w celu rozwiązania zgłaszanego problemu,
i) imiona i nazwiska oraz podpisy specjalistów, którzy sporządzili opinię,
j) podpis dyrektora poradni.
§ 5
- W Poradni są organizowane i działają Zespoły Orzekające wydające orzeczenia i opinię:
1) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy,
2) orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim,
3) orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej,
4) orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
5) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dzieci niewidomych i słabo widzących, dzieci niesłyszących oraz dzieci z autyzmem w przypadku uzyskania wskazania kuratora oświaty,
6) opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
Rozdział III
Kompetencje organów Poradni, zasady ich współdziałania oraz sposoby rozwiązywania sporów między nimi
§ 1
- Organami Poradni są:
a) Dyrektor Poradni
b) Rada Pedagogiczna - Kompetencje Dyrektora Poradni:
1) jest kierownikiem zakładu pracy w rozumieniu ustawy o systemie oświaty,
2) kieruje bieżącą działalnością Poradni i reprezentuje ją na zewnątrz,
3) sprawuje nadzór pedagogiczny,
4) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Poradni i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
6) wydaje decyzje w sprawach uregulowanych innymi przepisami prawa,
7) decyduje w sprawach:
a. zatrudniania i zwalniania pracowników działalności podstawowej oraz innych pracowników poradni,
b. przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych pracownikom pedagogicznym i innym pracownikom Poradni,
c. występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla pracowników Poradni,
8) w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną,
9) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w zakresie organizacji praktyk pedagogicznych,
10) zwołuje, przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej,
11) wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa, o wstrzymaniu wykonania uchwały niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny,
12) Powołuje Zespoły Orzekające i im przewodniczy. - W skład Rady Pedagogicznej wchodzą:
1) Dyrektor Poradni, będący jednocześnie jej przewodniczącym,
2) Pracownicy pedagogiczni Poradni. - Kompetencje Rady Pedagogicznej:
1) uchwala Statut Poradni,
2) uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem,
3) zatwierdza plany pracy i koncepcje rozwojowe placówki,
4) podejmuje uchwały w sprawach innowacji pedagogicznych w placówce,
5) ustala organizacje doskonalenia zawodowego nauczycieli placówki,
6) opiniuje organizacje pracy placówki, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć,
7) opiniuje projekt planu finansowego Poradni,
8) opiniuje wnioski dyrektora o przyznanie pracownikom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień poza nagrodami z funduszu dyrektora,
9) opiniuje propozycje dyrektora w sprawie przydziału pracownikom pedagogicznym stałych prac i zajęć w ramach pensum. - Rada Pedagogiczna posiada regulamin stanowiący odrębną całość względem Statutu.
§ 2
- Poradnia posiada „Procedury rozwiązywania sporów między organami poradni”.
- Organy poradni zobowiązane są do harmonijnego współdziałania ze sobą oraz do rozwiązywania sporów między nimi, a w szczególności poprzez:
1) umożliwienie swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach ich kompetencji,
2) rozwiązywania sytuacji konfliktowych wewnątrz poradni,
3) podejmowania działań zgodnych z obowiązującymi przepisami i niniejszym statutem. - Wszystkie spory muszą być rozwiązane w sposób demokratyczny, obiektywny i muszą służyć dobru dziecka i placówki.
Rozdział IV
Organizacja pracy Poradni
§ 1
- Poradnią kieruje dyrektor.
- Zasady zatrudniania pracowników pedagogicznych oraz innych pracowników określają odrębne przepisy.
- Pracownicy pedagogiczni Poradni realizują zadania określone w rocznym planie pracy i są odpowiedzialni za ich wykonanie.
- Dyrektor Poradni, może utworzyć stanowisko wicedyrektora po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz rady pedagogicznej.
- W okresie ferii letnich możliwa jest przerwa w pracy Poradni zgodnie z ustaleniem Dyrektora Poradni z organem prowadzącym.
- Dzienny czas pracy Poradni ustala dyrektor Poradni za zgodą organu prowadzącego.
§ 2
- Pracownikom administracyjnym przysługuje prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze określonym w Kodeksie Pracy.
- Pracownikom pedagogicznym przysługuje prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze określonym w ustawie Karta Nauczyciela.
§ 3
- Na terenie Poradni prowadzone są głównie zajęcia diagnostyczne, terapeutyczne oraz konsultacje, doradztwo, psychoedukacja dla nauczycieli i rodziców.
- Specjaliści poradni realizują zadania również poza poradnią, w szczególności w przedszkolu, szkole i placówce oraz środowisku rodzinnym dzieci i młodzieży za zgodą dyrektora poradni, który na pisemny wniosek dyrektora wyżej wymienione placówki skierowany do dyrektora poradni oddelegowuje pracownika poradni do pracy poza poradnią zgodnie z zapotrzebowaniem. Praca ta dokumentowana jest w Dzienniku głównym poradni.
- Zadania specjalistów realizowane poza poradnią w ramach wspomagania pracy przedszkoli, szkół i placówek mogą przybierać różne formy w zależności od zgłoszonego zapotrzebowania, np. obejmują w szczególności:
1) wsparcia merytoryczne dla nauczycieli, wychowawców i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolach szkołach i placówkach,
2) udziału w zespołach powoływanych w przedszkolach, szkołach i placówkach dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
3) warsztatach i szkoleniach dla rodziców, nauczycieli i wychowawców,
4) zajęciach warsztatowych dla dzieci i młodzieży,
5) porady i konsultacje dla uczniów, rodziców, nauczycieli i wychowawców,
6) pracę w punktach konsultacyjnych,
7) badań przesiewowych,
8) dyżury doradczo – konsultacyjne,
9) obserwacje dziecka w razie potrzeby w przedszkolu, szkole, placówce lub w środowisku rodzinnym,
10) i inne. - Poradnia realizuje zadania, współdziałając z innymi poradniami, a także przedszkolami, szkołami i placówkami oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom.
§ 4
- Szczegółową organizację działania Poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny Poradni, opracowany przez dyrektora Poradni, z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego Poradni – do dnia 30 kwietnia danego roku.
- Arkusz organizacyjny Poradni określa zakres zadań realizowanych przez pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych.
- W arkuszu organizacyjnym Poradni zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników Poradni w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz ogólną liczbę godzin zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
- Arkusz organizacyjny Poradni na każdy rok szkolny zatwierdza organ prowadzący Poradnię do 25 maja danego roku.
§ 5
- Poradnia prowadzi następującą dokumentację:
1) wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy poradni, zawierający numer nadany przez poradnię o rejestracji, imię (imiona) i nazwisko dziecka albo pełnoletniego ucznia, jego datę urodzenia, numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość oraz adres zamieszkania;
2) rejestr wydanych opinii i rejestr wydanych orzeczeń, zawierający numer porządkowy
i numer nadany przy rejestracji, imię i nazwisko, datę urodzenia, adres zamieszkania, numer opinii lub orzeczenia oraz datę ich wydania;
3) inną dokumentację wynikającą z prowadzenia działalności dydaktycznej, wychowawczej i profilaktycznej Poradni;
4) inną dokumentację zgodną z obowiązującym wykazem akt i przepisami kancelaryjnymi. - Pracownik odpowiada przed Dyrektorem za prawidłowe prowadzenie dokumentacji.
Rozdział V
Zakresy zadań, obowiązki, prawa pracowników Poradni
§ 1
- W poradni zatrudnia się pracowników pedagogicznych i administracyjnych.
- Poradnia realizuje zadania przy pomocy specjalistów: psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych.
- Zadania poradni, w zależności od potrzeb, mogą być realizowane również przy pomocy innych specjalistów, w szczególności lekarzy, których udział jest niezbędny do efektywnego udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom.
- Zakresy czynności pracowników merytorycznych:
4a) zakres zadań psychologa:
1) diagnoza psychologiczna połączona z ustaleniem form pomocy,
2) spotkania indywidualne z dziećmi, młodzieżą i rodzicami prowadzone w celu niesienia pomocy psychologicznej,
3) zajęcia grupowe z dziećmi, młodzieżą i rodzicami (psychoedukacyjne, profilaktyczne lub terapeutyczne),
4) wspieranie nauczycieli w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne i rozwiązujących trudności i problemy wychowawcze poprzez;
* udział w radach pedagogicznych,
* prelekcje dla nauczycieli i rodziców,
* konsultacje z nauczycielami i innymi specjalistami oraz instytucjami działającymi na rzecz pomocy dzieciom , młodzieży i rodzicom,
* prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych,
5) doskonalenie umiejętności zawodowych i podnoszenie kwalifikacji poprzez: WDN, udział
w naradach i szkoleniach, uczestnictwo w kursach kwalifikacyjnych i studiach podyplomowych, pracę samokształceniową,
6) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień cywilizacyjnych oraz prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców
i nauczycieli,
7) pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej,
8) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron dziecka oraz pomoc w rozpoznawaniu i rozwijaniu możliwości dziecka zdolnego,
9) udział w pracach zespołów orzekających oraz udział w pracy zespołów udzielających pomocy psychologiczno – pedagogicznej organizowanych na terenie szkoły, przedszkola i placówek,
10) inne zadania zgodne z posiadanymi kwalifikacjami i potrzebami środowiska.4b) zakres zadań pedagoga:
1) diagnoza pedagogiczna i ustalanie form pomocy dzieciom i młodzieży,
2) indywidualne zajęcia korekcyjno-kompensacyjne z dziećmi i młodzieżą, prowadzenie terapii pedagogicznej,
3) grupowe zajęcia psychoedukacyjne, profilaktyczne i terapeutyczne z dziećmi i młodzieżą,
4) porady i instruktaż dla rodziców i dzieci dotyczące sposobów, metod, technik pracy,
5) udzielanie nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych
do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne w uczeniu się,
6) wspieranie nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne ucznia poprzez;
* porady dla nauczycieli i rodziców,
* prowadzenie zajęć grupowych (o charakterze szkoleniowym) dla nauczycieli i rodziców,
7) wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
8) udział w pracach zespołów orzekających oraz udział w pracy zespołów udzielających pomocy psychologiczni – pedagogicznej organizowanych na terenie szkoły, przedszkola i placówek,
9) współpraca ze środowiskiem tj. placówkami, instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz pomocy dzieciom i rodzicom,
10) doskonalenie umiejętności zawodowych i podnoszenie kwalifikacji poprzez; WDN, udział w radach i szkoleniach, uczestnictwo w kursach kwalifikacyjnych, studiach podyplomowych, pracę samokształceniową,
11) udoskonalanie warsztatu pracy;
12) pomoc rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron dziecka oraz pomoc w rozpoznawaniu i rozwijaniu możliwości dziecka zdolnego,
13) pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu,
14) inne zadania, zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami i potrzebami środowiska.
4c) zakres zadań logopedy:
1) diagnoza logopedyczna,
2) pomoc logopedyczna poprzez:
* systematyczną terapię logopedyczną,
* kontrolę stanu mowy dzieci nie objętych systematyczną pomocą,
* instruktaż dla rodziców,
* konsultacje z nauczycielami,
* udział w pracy zespołów udzielających pomocy psychologiczno – pedagogicznej organizowanych na terenie szkoły, przedszkola, placówek,
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej poprzez:
* udzielanie merytorycznego wsparcia nauczycielom i udział w pracy zespoły samokształceniowego nauczycieli – logopedów przedszkoli, szkół i placówek,
* porady i warsztaty dla rodziców,
4) doskonalenie umiejętności zawodowych i podnoszenie kwalifikacji poprzez: WDN, udział w radach i szkoleniach, uczestnictwo w kursach kwalifikacyjnych, studiach podyplomowych, pracę samokształceniową.4d) zakres zadań doradcy zawodowego:
1) pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia zawody oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej oraz wspieranie nauczycieli nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno – zawodowego,
2) diagnozowanie predyspozycji i uzdolnień,
3) wskazywanie uczniom, rodzicom i nauczycielom źródeł informacji na poziomie regionalnym, ogólnokrajowym, europejskim i światowym dotyczących:
* rynku pracy,
* trendów rozwojowych w świecie zawodów i zatrudnienia,
* instytucji i organizacji wspierających funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w życiu codziennym i zawodowym,
* alternatywnych możliwości kształcenia dla uczniów z problemami emocjonalnymi i dla uczniów niedostosowanych społecznie,
4) udzielanie indywidualnych porad uczniom i rodzicom,
5) prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i wejścia na rynek pracy,
6) wspieranie w działaniach doradczych rodziców i nauczycieli poprzez organizowanie spotkań szkoleniowych, informacyjnych, udostępnianie informacji i materiałów do pracy z uczniami,
7) współpraca ze szkołami w zakresie tworzenia wewnętrznych systemów doradztwa,
8) współpraca z innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom,
9) doskonalenie umiejętności zawodowych i podnoszenie kwalifikacji poprzez: WDN, udział w radach i szkoleniach, uczestnictwo w kursach kwalifikacyjnych, studiach podyplomowych, pracę samokształceniową,
10) udoskonalanie warsztatu pracy,
11) udział w pracy zespołów udzielających pomocy psychologiczno – pedagogicznej organizowanych na terenie szkoły, przedszkola, placówek. - Zakres czynności pracowników niepedagogicznych:
5a) zakres czynności głównej księgowej:
1) planowanie budżetu na rok budżetowy,
2) odpowiedzialność za prawidłową realizację polityki finansowej i przestrzeganie dyscypliny budżetowej,
3) prowadzenie księgowości syntetycznej,
4) klasyfikowanie i zatwierdzanie rachunków,
5) sporządzanie sprawozdawczości finansowej,
6) inne prace na zlecenie dyrektora
5b) zakres zadań specjalisty ds.. administracji i kadr:
1) organizacja pracy sekretariatu,
2) przyjmowanie i rejestracja dzieci i młodzieży korzystających z pomocy Poradni,
3) przepisywanie pism i materiałów Poradni,
4) prowadzenie księgi inwentarzowej,
5) zakup materiałów biurowych,
6) prenumerata czasopism i gazet, opracowywanie katalogu książek i prowadzenie księgozbioru,
7) prowadzenie spraw kadrowych,
8) prowadzenie dokumentacji dotyczącej SIO,
9) prowadzenie rejestru wydawanych opinii i orzeczeń,
10) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora - W poradni w celu rozwiązywania problemów i budowania strategii działania i rozwoju placówki metodą zespołową działają tzw. zespoły problemowe ds.: doradztwa zawodowego i planowania kariery zawodowej, profilaktyki społecznej i wychowania, diagnozy i terapii psychologicznej oraz diagnozy i terapii logopedycznej.
- Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w Powiatowej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w pewnym wymiarze zajęć nie może przekroczyć 40 godzin tygodniowo.
1) Tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami,
z nauczycielami, rodzicami albo na ich rzecz – w poradni wynosi 20 godzin, w ramach pozostałych 20 godzin nauczyciel realizuje inne zadania wynikające z organizacji pracy nauczyciela i poradni. - Jeżeli pracownik nie może realizować zaplanowanych działań z powodu nieobecności klienta zgłasza ten fakt do sekretariatu i podejmuje działania wyznaczone przez dyrektora.
- Wszyscy pracownicy poradni zobowiązani są do przestrzegania obowiązujących w poradni regulaminów i procedur.
§ 2
- Prawa i obowiązki pracowników pedagogicznych określają przepisy ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku – Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 19, Poz. 19 z późniejszymi zmianami).
- Pracownicy Poradni wykonują swoje zadania zgodnie z powierzonym zakresem obowiązków.
- Pracownicy pedagogiczni zobowiązani są do realizacji swoich zadań statutowych również poza Poradnią (w szkołach, placówkach oświatowych, a także w środowisku rodzinnym dziecka).
- Pracownik pedagogiczny ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora poradni, rady pedagogicznej oraz wyspecjalizowanych placówek naukowo – oświatowych.
- Pracownik pedagogiczny korzysta w związku z pełnieniem obowiązków służbowych z prawa do ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy państwowych.
§ 3
Dyrektorowi przysługuje prawo zmiany „Zakresu uprawnień, obowiązków i odpowiedzialności” pracownika w ciągu roku szkolnego, jeżeli wynika to z potrzeb lub zmian w organizacji pracy Poradni i nie powoduje zasadniczej zmiany warunków pracy pracownika.
§ 4
- Pracownicy pedagogiczni realizują zadania określone w programie rozwoju Poradni i są odpowiedzialni za jakość pracy i jej wyniki oraz za bezpieczeństwo powierzonych ich opiece dzieci i młodzieży.
- Przebieg realizowanych zadań jest zgodny z osiągnięciami współczesnej nauki przy pełnym zaangażowaniu pracownika.
- Pracownicy pedagogiczni są zobowiązani do:
1) przestrzegania tajemnicy zawodowej,
2) uzyskiwania akceptacji rodziców do wszelkich działań mających na celu udzielanie właściwej pomocy dzieciom i młodzieży,
3) obiektywnego stosunku do dzieci i młodzieży, wobec których podejmowane są działania statutowe, a w szczególności nie uzależniania stosowanej pomocy od własnych przekonań politycznych czy religijnych,
4) udzielenia pomocy merytorycznej osobom pracującym z dziećmi i młodzieżą,
5) współpracy z placówkami oświatowymi,
6) przestrzegania regulaminów i zarządzeń obowiązujących w Poradni,
7) podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
8) wzbogacania warsztatu prac,
9) przestrzegania zasad konwencji o Prawach Dziecka,
10) prezentowania właściwej postawy etycznej,
11) prawidłowego prowadzenia dokumentacji merytorycznej. - Pracownik ma prawo do:
1) współdecydowania o celach i zadaniach Poradni jako członek Rady Pedagogicznej,
2) kształtowania własnego warsztatu pracy i samodzielnego doboru metod, jeżeli nie jest to sprzeczne z zasadą dobra dziecka i nie przeszkadza w pracy pracownikom placówki,
3) korzystania w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora Poradni, Rady Pedagogicznej oraz wyspecjalizowanych placówek naukowo-oświatowych.
§ 5
- Pracownik pedagogiczny i niepedagogiczny służbowo odpowiada przed dyrektorem Poradni za:
1) poziom pracy dydaktyczno – wychowawczej, opiekuńczej i terapeutycznej w odniesieniu do dzieci i młodzieży,
2) stan warsztatu pracy, sprzętu i urządzeń oraz środków dydaktycznych, które mu powierzono,
3) zniszczenie lub stratę elementów majątku i wyposażenia placówki, przydzielonych mu przez dyrektora,
4) nieprzestrzeganie procedury postępowania przy zaistniałym wypadku,
5) prawidłowość prowadzonej dokumentacji dydaktycznej i dokumentacji klienta. - Wykonuje inne czynności zlecone przez dyrektora.
- Prawa i obowiązki pracownicze nieujęte w Statucie określa Karta Nauczyciela oraz Kodeks Pracy.
§ 6
- W Poradni pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana także przez wolontariuszy, którzy wspierają realizację zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
świadczonej przez Poradnię.
1) Dyrektor Poradni informuje wolontariusza o specyfice pracy poradni i konieczności zachowania tajemnicy w sprawach dotyczących dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli korzystających z pomocy poradni.
2) Dyrektor Poradni zawiera z wolontariuszem porozumienie zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
§ 1
- Poradnia jest placówką oświatową i jednostką budżetową.
- Poradnia prowadzi własną obsługę finansową.
- Poradnia używa tablicy wg wzoru:
Powiatowa Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
64-130 Rydzyna
Plac Zamkowy 2
§ 2
- Poradnia używa pieczęci podłużnej o następującej treści:
1) Powiatowa Poradnia
Psychologiczno – Pedagogiczna
Plac Zamkowy 2
64-130 Rydzyna
NIP 697-22-83-359 REGON 301491947 - Poradnia używa pieczęci okrągłej o następującej treści:
”Powiatowa Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Rydzynie”
§ 3
- Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia.
1) Ujednolicenie tekstu statutu następuje po trzeciej jego nowelizacji lub jeśli jednorazowa liczba zmian jest znaczna ( przekracza 3).
2) Po uchwaleniu Statutu przez Radę Pedagogiczną poprzedni Statut traci ważność. - Zmiany w Statucie dokonywane są przez Radę Pedagogiczną w drodze Uchwały nowelizującej wymieniającej uchylane, zmieniane lub uzupełniane przepisy i podaje nową treść tych przepisów.
- Rada Pedagogiczna Poradni niezwłocznie przesyła uchwalony statut Starostwu Powiatowemu w Lesznie celem stwierdzenia jego zgodności z prawem i zatwierdzenia.
- Sprawy nie objęte Statutem regulują odrębne przepisy.
- Statut obowiązuje od dnia uchwalenia.
—————————-
Zmiany w statucie
—————————-
Uchwała nr 6/2016/2017
Rady Pedagogicznej
Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Rydzynie
z dnia 6.XII.2016r.
w sprawie: zmian w statucie Powiatowej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Rydzynie
Na podstawie art. 42. ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. nr 256, poz. 2572 ze zmianami) Rada Pedagogiczna uchwala, co następuje:
§ 1
Opiniuje się pozytywnie i zatwierdza zmianę w statucie Powiatowej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Rydzynie, co stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się dyrektorowi poradni
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podpisania.
—————————-
Załącznik do uchwały Nr 6/ 2016/2017
Rady Pedagogicznej Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Rydzynie z dnia 6.XII.2016 r.
Zmiana nr 1 do Statutu Powiatowej Poradni Powiatowej Psychologiczno – Pedagogicznej w Rydzynie (tekst jednolity z dnia 19 lutego 2016 roku)
W Rozdziale III § 1, ustęp 4 dodaje się punkt 10) o brzmieniu:
10) ustala sposób wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy placówki.